تریپ ساز
تریپ ساز

واحد آموزش تریپ ساز

20 ویژگی که هر راهنمای گردشگری خوب باید داشته باشد

3 هفته قبل


در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی هایی که یک راهنمای گردشگری خوب باید داشته باشد آشنا کنیم.

پس اگر راهنمای گردشگری(تورلیدر) هستید با خواندن این ویژگی ها به نقاط ضعف و قوت خود پی خواهید برد و در جهت تبدیل شدن به یک راهنمای خوب تلاش خواهید کرد و اگر مسافر هستید با متر و معیارِ بررسی و انتخاب یک راهنمای خوب آشنا خواهید شد و انتخاب راهنما برای شما ساده خواهد شد و از سفر با یک راهنمای خوب تجربه بهتری خواهید داشت و آزمون و خطا نخواهید کرد.

 

20 ویژگی که هر راهنمای گردشگری خوب باید داشته باشد

 

1- وقت شناس

یک راهنمای خوب باید وقت شناس باشد و نباید مسافر را معطل کند و سر وقت رویداد خود را شروع و به پایان برساند. پیشنهاد ما این است جهت احترام به وقت مسافر در بخش توضیحات رویداد زمان شروع و پایان هر برنامه را ذکر کنید و این نکته را متذکر شوید که ممکن است تغییرات جزئی در برنامه ایجاد شود.

 

2- تفاوت قائل نشود

یک راهنمای خوب باید به همه افراد به یک میزان توجه و احترام بگذارد و این اطمینان را حاصل کند که همه افراد می توانند به خوبی ببینند و بشنوند و آیا همه در شرایط ایمن و راحت قرار دارند. مسافران در رویداد شما ممکن است از گروه های سنی مختلف، فرهنگ های متفاوت، لهجه و گویش های متفاوت باشند. شما نباید بین هیچکدام از اینها تفاوت قائل شوید.

 

3- آشنا به کمک های اولیه

موقعیت های غیر منتظره زیادی در طول سفر پیش خواهد آمد که در صورت عدم آگاهی و توانایی راهنما به کمک های اولیه خطرات زیادی هم برای مسافر و هم راهنما ایجاد خواهد کرد. هر راهنما باید کمک های اولیه را بشناسد و تجهیزات مناسب را همراه داشته باشد.

 

4- واقعیت ها را بگوید
یک راهنمای خوب باید بتواند حقایق را از حافظه بخواند و در ارائه آنها واضح و صادق باشد. واقعیت ها باید دقیق باشند. در غیر این صورت  آنها باید بتوانند بگویند که در این مورد مطمئن نیستند.

 

راهنمای چندزبانه فرصت های کاری بیشتری دارد

 

5- چند زبانه

اهمیت این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست و راهنمایان چند زبانه فرصت های کاری بیشتری خواهند داشت.

 

6- توانایی سخنوری و فن بیان

یکی از مهم ترین توانایی هایی که هر راهنما باید داشته باشد توانایی سخنوری و فن بیان عالی است. اگر نمی توانید شمرده، با اعتماد به نفس و با تُن صدای مناسب حرف بزنید، لازم است که روی این مهارت مهم بیشتر کار کنید.

 

راهنمای گردشگری خلاق و ایده پرداز

 

7- خلاق

اگر شما هم جز راهنمایانی هستید که چهار چشمی رویدادهای دیگر راهنمایان را رصد می کند تا عین آن را کپی و برگزار کند باید بگوییم راز ماندگاری در این حرفه کپی کردن نیست بلکه خلاقیت است. شما می توانید و خوشحال هستید که رویداد همکاران خود را کپی می کنید اما خلاقیت آنها را خیر!

تشخیص یک راهنمای خلاق و یک راهنمایی که فقط تقلید می کند کار خیلی سختی برای مسافر نیست. مرز بین کپی کردن و ایده گرفتن به اندازه یک مو باریک است. باید بتوانید از رویدادهای دیگران ایده بگیرید و خلافیت به خرج دهید و رویدادهای بهتری اجرا کنید.

اگر بتوانید رویدادهایی برگزار کنید که امضای شما زیر آن باشد و هر کسی آن را شنید یاد شما بیفتد قطعا این رویداد قابل کپی کردن نیست و هر کسی کپی کند اتفاقا دارد شما را بیشتر معرفی می کند و خودش را به عنوان راهنمای کپی کار به همه معرفی می کند.

 

8- قصه گو

مردم از دیرباز قصه گفتن و شنیدن را دوست دارند. علاوه بر اینکه خود شما باید قصه گوی ماهری باشید باید بتوانید فضای قصه گویی را در رویداد خود فراهم کنید تا بخشی از این قصه گفتن توسط مسافر انجام شود.

 

9- فعال

اگر شما جز آن دسته از راهنمایان هستید که ماهی و سالی یک رویداد برگزار می کند نباید انتظار داشته باشید که مسافر همواره شما را به یاد بیاورد و در رویداد بعدی شما مشتاقانه شرکت کند. شما باید همواره فعال باشید و برای نیازها و زمان های مختلف برنامه داشته باشید تا در رقابت سالم با دیگر راهنمایان باقی بمانید. مردم خیلی زود افراد و کسب و کارها را فراموش می کنند. برای اینکه فراموش نشوید سعی کنید دقیقه نودی نباشید و حداقل برای سه ماه آینده برنامه های خود را از همین الان منتشر کنید تا خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می کنید مسافران در رویداد شما ثبت نام می کنند. تریپ ساز برای اینکه مسافران به راحتی راهنمایان فعال را پیدا کنند، سوابق فعالیت راهنما را در پروفایل هر راهنما نمایش می دهد.

 

راهنمای خوب باید توانایی بازاریابی و تبلیغات داشته باشد

 

10- توانایی بازاریابی و تبلیغات

شما راهنمای خوبی هستید. رویدادی با برنامه های جذاب تعریف کرده اید و همه چیز عالی است. اما برای فروش و جذب مسافر شما نیاز دارید که رویداد خود را به افراد بیشتری اطلاع رسانی و تبلیغ کنید. اینکه رویداد خود را در چه رسانه هایی، با چه هزینه ای، با چه بازخوردی، با چه میزان درگیری و صرف زمانی تبلیغ کنید را باید بررسی کنید و جز هزینه های برگزاری رویداد بیاورید.

تریپ ساز به عنوان یک پلتفرم اختصاصی سفر و گردشگری، ابزارها و خدمات مختلفی  را به رایگان در اختیار راهنما قرار داده است که با کمترین دانش بازاریابی بتواند رویداد خود را در معرض دید هزاران مسافر علاقمند قرار دهد.

 

11- صبور

ما هم قبول داریم که پاسخ به سوالات تکراری مسافر کاری کسل کننده است. اما باید بدانید که همین نقطه محلِ جدا شدن راهنمای خوب و بد است. این شما هستید که باید انتخاب کنید می خواهید راهنمای خوب باشید یا بد.

البته تریپ ساز راهکارهایی برای حل این موضوع به راهنما ارائه کرده است. راهنما می تواند در بخش توضیحات رویداد، سوالات متداول را درج کند. یا در بخش بلاگ خود مطلبی با عنوان "پاسخ به 10 سوال متداول مسافر" منتشر کند و در هر رویداد به آن لینک دهد.

به صورت کلی در طول رویداد در مقابل مسافر صبور باشید تا تجربه نابی برای او بسازید.

 

12- صادق و شفاف

راهنما باید مواردی از قبیل مکان، زمان و هرگونه قوانین یا ملاحظات ویژه ای که مسافر باید قبل از سفر بداند را به صورت کامل و شفاف به اطلاع مسافر برساند و هیچ نکته یا موضوعی را ناگفته نگذارد. تریپ ساز برای حل این موضوع بخش توضیحات رویداد را پیش بینی کرده است که راهنما توضیحات کامل را در این بخش ارائه کند و اگر مسافر سوالی داشت در بخش نظرات از راهنما بپرسد و پاسخ مناسب دریافت کند.

 

13- مسافر را بشناسید
یک راهنمای خوب با شناخت نیازهای مسافر، ابتکار عمل را بدست می گیرد و با چیدن برنامه هایی مناسب باعث ایجاد رضایت بیشتر در مسافر می شود. یکی از راههای رسیدن به این هدف خواندن دقیق نظراتی است که مسافر در بخش نظرات رویداد و قبل از سفر برای شما ارسال می کند که می تواند جرقه اجرای یک ایده در رویداد شما باشد.

 

14- توانایی ارتباط موثر و جلب توجه کامل مسافر

این هنر یک راهنمای خوب است که می تواند مسافر را با برنامه های رویداد همراه و درگیر کند. بدیهی است  شما به عنوان راهنما دوست ندارید مسافران در طول رویداد بی تفاوت باشند. از خودتان سوال کنید آیا می توانید رویداد را تعاملی تر کنید تا مسافر چیزهای بیشتری یاد بگیرد؟ آیا می توانید دانش خود را به روشی جذاب و سرگرم کننده در اختیار مسافر بگذارید؟

 

15- مهارتهای رهبری
از آنجا که راهنما گروهی از افراد را اداره می کند داشتن سطح مشخصی از مهارتهای رهبری یک ویژگی بسیار مهم است. راهنمایان باید بتوانند گروهی از افراد را بدون آنکه دلسرد، مشکوک یا پرخاشگر شوند مدیریت و رهبری کنند. حتما تجربه حضور افرادی که ساز مخالف می زنند و مدام بهانه می گیرند را در رویداد خود داشته اید. هنر شما به عنوان یک راهنمای خوب این است که این قبیل افراد را مدیریت و با گروه همراه کنید و گرنه ارتباط با مسافر آرام و بی دردسر را همه بلدند!

 

راهنمای گردشگری شوخ طبع

 

16- شوخ طبعی خوب
در حالی که لازم نیست کاملاً کمدین باشید، اما باید هوشیار باشید تا بتوانید از موقعیت ها و اتفاق ها به نحو احسن استفاده کنید و خنده را به مسافر تقدیم کنید. راهنمایی با حس و حال خوب، لذت بردن از رویداد را افزایش می دهد و هر تنشی را که ممکن است بوجود بیاید را برای همه قابل تحمل کند.

 با اینحال تاکید می کنیم حد و مرز شوخ طبعی را رعایت کنید و به موقع سخن و به موقع سکوت کنید.

 

17- تشنه دریافت بازخورد است

با دریافت انتقاد و پیشنهادها است که شما نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید و سریع به فکر اصلاح می افتید. یکی از برنامه های ثابت هر رویداد شما باید یادآوری این موضوع به مسافر باشد که پس از اتمام رویداد در صفحه همان رویداد در تریپ ساز نظر خود را ثبت کند.

از نظرات منفی نترسید. اتفاقا شما می توانید از این نظرات به نفع خود استفاده کنید. در صورتیکه مسافری نظری منفی در بخش نظرات ثبت کرد سعی کنید خیلی سریع، محترمانه و با ذکر دلایل منطقی به مسافر پاسخ دهید. این موضوع از شما راهنمایی پاسخگو و پیگیر در نگاه مسافران قبلی و آینده شما می سازد که ارزش آن از نظرات مثبت نیز بیشتر است.

 

18- پرانرژی

مسافر یک راهنمای خوابالو و کم انرژی را دوست ندارد و این حس شما به عنوان راهنما و رهبر گروه طبیعتا به آنها هم سرایت خواهد کرد. پس برای اینکه پر انرژی باشید حتما ورزش را جز برنامه های خودتان قرار دهید تا بتوانید به عنوان یک راهنمای گردشگری پر انرژی و ورزشکار بین مسافران شناخته شوید. از طرفی مدیریت گروه های بزرگ و بحران های سفر هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی فشار زیادی به راهنما می آورد. پس اگر بدنی آماده از لحاظ روحی و جسمی نداشته باشید خیلی زود با این حرفه بر خلاف میل باطنی تان خداحافظی خواهید کرد.

 

19- انعطاف پذیر
یک رویکرد انعطاف پذیر می تواند تفاوت بین یک راهنمای خوب و بد باشد. انعطاف پذیر بودن به معنای باز بودن در برابر چالش ها و تغییرات غیر منتظره که ممکن است در هر رویدادی رخ دهد.

 

20- همواره در حال یادگیری

یک راهنمای خوب باید همواره در حال یادگیری باشد. اگر بتوانید تا رویداد بعدی تان حتی یک نکته بیشتر در مورد کارتان یاد بگیرید نتیجه اش برگزاری یک رویداد بهتر و کسب رضایت حداکثری مسافران خواهد بود. مطالعه شما می تواند در رابطه با روش های نوین بازاریابی اینترنتی، مدیریت و رهبری، فن بیان، آشنایی با تاریخ و فرهنگ و... باشد. اینکه چه موضوعی برای شما در اولویت یادگیری است را باید از رویدادهای قبلی و نظراتی که از مسافر دریافت کرده اید کشف کنید. نتیجه این یادگیری باید این باشد که شما به عنوان یک راهنمای خوب و بادانش بین مسافران شناخته شوید.

 

 

حالا شما بگویید.

به نظر شما یک راهنمای گردشگری خوب چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد؟

 



نظرات